Državna revizorska institucija dala je negativno mišljenje na reviziju pravilnosti završnog računa crnogorskog budžeta za 2020. jer je utvrđeno da potrošačke jedinice poslovanje nijesu u potpunosti uskladile sa zakonima koji regulišu tu oblast u Crnoj Gori.
DRI izvršila je finansijsku i reviziju pravilnosti Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2020.
Kolegijum te institucije koji čine predsjednik Senata dr Milan Dabović i senator Zoran Jelić, dali su pozitivno mišljenje sa skretanjem pažnje na finansijsku reviziju i negativno na reviziju pravilnosti Predloga zakona o završnom računu budžeta za prethodnu godinu.
“Državna revizorska institucija skreće pažnju da je finansijskom revizijom utvrđeno da ostale prihode u Predlogu zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2020. godinu treba uvećati u iznosu od 76.857,64€, za isti iznos smanjiti primitke od prodaje imovine i korigovati gotovinski deficit, tako da iznosi 426.075.413,22€. Istovremeno, revizijom je utvrđeno da je potrebno umanjiti neto povećanje neizmirenih obaveza u iznosu od 89.151,50€ i shodno tome, koriguje se modifikovani gotovinski deficit na iznos 440.237.421,25€. Ministarstvo finansija i socijalnog staranja – Državni trezor nije u potpunosti uskladilo vođenje Glavne knjige trezora sa Pravilnikom o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Crne Gore i budžete opština. Isto tako, Ministarstvo finansija i socijalnog staranja, kroz sistem Glavne knjige trezora, nije u cjelosti obezbijedilo evidenciju stanja finansijske imovine (klasa1), kao ni evidenciju obaveza (klasa2) u skladu sa Pravilnikom o jedinstvenoj klasifikaciji računa za budžet Crne Gore i budžete opština.
Revizijom pravilnosti, kako je saopšteno, utvrđeno je da potrošačke jedinice nijesu sasvim uskladile aktivnosti sa zakonskim i drugim propisima koji regulišu budžetsko poslovanje u Crnoj Gori.
U Izvještaju o reviziji Predloga zakona o završnom računu budžeta Crne Gore za 2020. godinu, Državna revizorska institucija je dala ukupno sedamdeset četiri (74) preporuke, od čega je sedam (7) sistemskih preporuka i to:
Preporučuje se Skupštini Crne Gore da razmotri mogućnost da godišnjim zakonom o budžetu uvede normu kojom se zabranjuje preusmjeravanje sredstava sa pozicije kamata na druge izdatke.
Imajući u vidu da je način finansiranja JP “Morsko dobro”, Veterinarske komore i veterinarskih ambulanti i Fonda za zaštitu životne sredine utvrđen i usklađen sa zakonima, predlaže se da nadležna ministarstva preispitaju postojeća zakonska rješenja i razmotre mogućnost da se navedena pravna lica, koja su dio sistema finansiranja po osnovu javnih prihoda, finansiraju kroz sistem budžeta Crne Gore.
Potrošačke jedinice su dužne da u zakonom predviđenom roku plaćaju dospjele obaveze nastale po osnovu sudskih presuda, sudskih rješenja i rješenja Agencije za mirno rješavanje radnih sporova u cilju izbjegavanja nastanka dodatnih troškova prinudnog izvršenja.
Preporučuje se da sve potrošačke jedinice, prilikom planiranja budžeta, obezbijede usaglašeno stanje neizmirenih obaveza sa Zaštitnikom imovinsko – pravnih interesa Crne Gore i isto prezentiraju Ministarstvu finansija i socijalnog staranja.
Potrošačke jedinice su dužne da, u saradnji sa Ministarstvom finansija i socijalnog staranja i Zaštitnikom imovinsko-pravnih interesa Crne Gore, a u cilju izbjegavanja nastanka dodatnih troškova prinudnog izvršenja po osnovu sudskih presuda, sudskih rješenja i rješenja Agencije za mirno rješavanje radnih sporova planiraju sredstva kojima će se izvršavati ove obaveze u zakonom utvrđenom roku.
DRI skreće pažnju da je potrebno da predlagači zakona usaglašavaju nomenklaturu prihoda sa njihovom ekonomskom suštinom. Takođe, navodi se, treba preispitati hijerarhiju nadležnosti u vezi korišćenja sredstava stalne i tekuće rezerve.
DRI je utvrdila da je realizovano 12 preporuka, 23 nijesu, 7 je djelimično realizovano, dok je u toku realizacija dvije preporuke.