Četvrtak, 2 Maja, 2024
Rubrika:

ČIRGIĆ ZA AKTUELNO: Srbija je preuzela vlast nad Crnom Gorom, Vučić ne ponavlja Miloševićeve greške

Crkva Srbije kao kadrovska ćelija ove vlasti - više se no jednom javno izrugala ne samo crnogorskome jeziku koji smatra nepostojećim no i svim ostalim segmentima crnogorskoga nacionalnog identiteta, navodi dekan FCJK u razgovoru za portal Aktuelno

Srbija je preuzela vlast nad Crnom Gorom. Ko će personalno tu vlast obavljati neće uticati na ciljeve te vlasti jer oni su davno definisani, još u XIX vijeku, a od tada se mijenja samo metodologija koja se prilagođava društvenome kontekstu, ocijenio je u razgovoru za Portal Aktuelno dekan Fakulteta za crnogorski jezik i književnost Adnan Čirgić.

”Vučić ne ponavlja Miloševićeve greške. Zato na Crnu Goru ne udara silom sa strane nego vodi sofisticirani rat posredstvom naših domaćih izdajnika”, sapštio je Čirgić.

On dodaje da je 2022. godina bila uspješna za Fakultet za crnogorski jezik i književnost uprkos neskrivenoj diskriminaciji Vlade Crne Gore. Čirgić napominje da aktuelna vladajuća “elita” ne priznaje niti crnogorski jezik niti montegristiku, a Crkva Srbije kao kadrovska ćelija ove vlasti – više se no jednom javno izrugala ne samo crnogorskome jeziku koji smatra nepostojećim no i svim ostalim segmentima crnogorskoga nacionalnog identiteta.

AKTUELNO: Kakva je ovo bila godina za Fakultet za crnogorski jezik i književnost, kada se generalno sumira?

ČIRGIĆ: Rekao bih da je ovo bila uspješna godina s obzirom na ukupan društveni ambijent u kojem smo bitisali. Prije svega uspjehom smatram činjenicu da smo opstali uprkos neskrivenoj diskriminaciji FCJK od strane Vlade CG te uprkos činjenici da nema ministra niti poslanika vladajuće većine koji nije protivan našoj stručnoj i društvenoj djelatnosti. Aktuelna vladajuća “elita” ne priznaje ni crnogorski jezik ni montenegristiku, a Crkva Srbije – kao kadrovska ćelija ove vlasti – više se no jednom javno izrugala ne samo crnogorskome jeziku koji smatra nepostojećim no i svim ostalim segmentima crnogorskoga nacionalnog identiteta. Ako se zna da je cilj ove vlasti nestanak Crnogoraca i negacija crnogorskoga jezika, onda je činjenica da smo uprkos tome opstali sama po sebi pokazatelj uspjeha. S druge strane, u takvim uslovima FCJK je organizovao nekoliko naučnih tribina, promocija svojih izdanja, gostovanja po gradovima, nastavio razvijati međunarodnu saradnju, upisao još jednu generaciju brucoša i postdiplomaca te nastavio svoju bogatu izdavačku i naučno-istraživačku djelatnost. Ove godine objavljena su još dva broja jedinoga relevantnog međunarodnog filološkog časopisa u Crnoj Gori – Lingua Montenegrina, za štampu je pripremljen četvrti tom Istorije crnogorske književnosti (koji obuhvata period između dva svjetska rata) čija je autorica prof. dr Sofija Kalezić, objavljeno je ili pripremljeno za štampu nekoliko monografija naših profesora i inostranih saradnika, a kao plod arhivskoga rada iz štampe će uskoro izaći dva dosad neobjavljena i javnosti uglavnom nepoznata usmenoknjiževna rukopisa iz Boke kotorske. Posebno vrijednom smatram nedavno objavljenu (u suizdavaštvu s Narodnom bibliotekom “Radosav Ljumović”) opsežnu Bibliografiju “Crnogorski jezik” koja sadrži 13500 jedinica, odnosno sve što je o jeziku u Crnoj Gori pisano od 1768. do 2020. bez obzira na to kako je imenovan. Ta je svake hvale vrijedna knjiga plod višegodišnjega projekta FCJK na kojem su bili angažovani profesionalni cetinjski bibliografi Nada Drašković i Petar Krivokapić. Ko se odsad bude bavio crnogorskim jezikom – neće moći zaobići tu knjigu. Uza sve navedeno vrijedi pomenuti i digitalizaciju naših izdanja koja postaju internetski dostupna prije svega inostranim slavistima koji šire misiju afirmacije montenegristike.

AKTUELNO: Koliko je neprofesionalan i na momente ponižavajući odnos Vlade prema FCJK uticao na ispunjavanje vaših redovnih profesionalnih zadataka?

ČIRGIĆ: Mi smo svjesno izabrali aktivni otpor izdajničkoj vlasti još od momenta kad su kleronacionalističke političke strukture iz DF-a i Demokrata uz pomoć rusko-srpske agenture zvane Ura formirale vlast s ciljem uništenja države i naroda koji po toj državi nosi ime. Dakle, znali smo da nam autokratska, revanšistička i anticivilizacijska vlast neće oprostiti tu vrstu angažmana. Ali sve i da smo odabrali strategiju ćutanja, poput većine akademika CANU, profesora UCG ili drugih kulturnih stvaralaca koji su od straha umrli pred litijaškim pokretom prije tri godine ili prelećeli u potonje dvije, opet nas ni Krivokapićeva ni Abazovićeva Vlada ne bi pošteđela diskriminacije i prljave propagande u cilju naše ne samo dehumanizacije no i satanizacije. Bilo je nemalo onih koji su nam savjetavali da se “primirimo”, da sačekamo dok se ne pojavi deus ex machina koji će rašćerati ovo društveno zlo, da ne izlazimo iz domena svoje struke i sl. No mi smo smatrali nemoralnim da se bavimo poluglasnicima i stilskim figurama dok nam pred očima nestaje sve ono za što su generacije Crnogoraca polagale čak i život. Između nas i kleronacionalista na vlasti stoji nepremostiv civilizacijski jaz. Između nas je nemoguć kompromis ili pomirenje. Jer njihov je cilj naš nestanak. A naš je cilj da porazimo tu destruktivnu ideologiju koja je prolila potoke krvi širom bivše YU samo zato što nije prihvatala pravo Drugome da postoji. Ko pristane na kompromis ili pomirenje s njima – taj je njihov svjesni saučesnik. Sigurno je da bismo ostvarili bolje profesionalne rezultate u drugačijim društvenim uslovima. No ni prije dolaska ove izdajničke klike nijesmo se mogli pohvaliti adekvatnim uslovima za rad jer smo i tada morali trošiti snagu i vrijeme na ukazivanje na društvene probleme i trule kompromise koje je bivša vlast pravila na štetu države – od skarednoga naziva predmeta maternjega jezika preko imenovanja nestručnih ljudi u javnom sektoru do nagrađivanja onih koji danas ćutke ili glasno sarađuju s vlašću Aleksandra Vučića u Crnoj Gori.

AKTUELNO: FCJK je institucija koja se našla na udaru prethodne dvije vlade, a najavljuje se i treća vlada. Kakav odnos očekujete od te neke nove izvršne vlasti koja planira da se formira?

ČIRGIĆ: Očekujemo isti negatorski, diskriminatorni i neprijateljski odnos jer nova vlast dolazi na krilima iste velikosrpske ideologije. 2020. godine Srbija je preuzela vlast nad Crnom Gorom. Ko će personalno tu vlast obavljati neće uticati na ciljeve te vlasti jer oni su davno definisani, još u XIX vijeku, a od tada se mijenja samo metodologija koja se prilagođava društvenome kontekstu. Vučić ne ponavlja Miloševićeve greške. Zato na Crnu Goru ne udara silom sa strane nego vodi sofisticirani rat posredstvom naših domaćih izdajnika.

AKTUELNO: Što generalno očekujete od vlade Miodraga Lekića, koja je u suštini vlada Srbije i Demokratskog fronta, ukoliko se uopšte i formira? Da li će biti bolja ili gora od prethodne dvije vlade – Zdravka Krivokapića i Dritana Abazovića?

ČIRGIĆ: Već sam djelimično odgovorio na to pitanje. Očekujem da će Lekićeva Vlada održati kontinuitet u odnosu na prethodne dvije u pogledu brutalnoga gaženja ljudskih prava, asimilacije Crnogoraca, gaženja Ustava i zakona, političkoga i ideološkog revanšizma te promjene spoljnopolitičkoga kursa i podizanja tenzija među građanima. Teško je ipak reći hoće li ta Vlada biti gora od Abazovićeve. Bolja neće biti jer, kako rekoh, ima isti cilj – pretvoriti Crnu Goru u srpsku pokrajinu u kojoj neće više biti mjesta za nesrbe. S druge strane, teško da može biti gora od Abazovićeve Vlade čiji su premijer i ministri, deklarativno se zalažući za ulazak u EU, učinili sve što se moglo učiniti da Crnu Goru vrate nekolike decenije unazad u ralje Vučićeva Srpskoga sveta. Po svemu što je dosad učinjela Abazovićeva Vlada ostaće upamćena kao najperfidnija pošast u milenijumskoj istoriji Crne Gore. Njegova uloga u aktuelnome društvenom kontekstu jeste uloga babe u Gorskom vijencu. Razlika je samo u tome što je ta baba radila po nalogu skadarskoga vezira a Abazović po nalogu Aleksandra Vučića. Teško da će Miodrag Lekić nadmašiti Abazovića. Ne što ne bi htio no što se čini da za to nema kapaciteta.

AKTUELNO: Koji događaj za vas je najneprijatnije iznenadio u 2022. godini i zašto, a šta izdvajate kao najpozitivniji utisak u prethodnoj godini?

ČIRGIĆ: Mislim da se potpisivanje Temeljnoga ugovora s Crkvom Srbije s obzirom na dalekosežne konsekvence koje iz toga proizilaze bez dileme može uzeti ne samo kao najgori događaj godine no najveća izdaja nacionalnih interesa nakon Podgoričke skupštine. To jeste neprijatan događaj, ali ne i neprijatno iznenađenje. Taj je događaj mogao biti iznenađenje samo za političke autiste. Međutim, najneprijatnije iznenađenje godine, po mome sudu, vezano je baš za taj čin. A riječ je o ćutnji i izostanku otpora tome veleizdajničkom činu od strane političkih subjekata koji su obnovili državnost Crne Gore na referendumu 2006. godine. Iako je o pozitivnom utisku teško govoriti u ovome društveno-političkome ambijentu, ipak se može reći da žilavi građanski pokret otpora uliva izvjesnu nadu da se možemo oduprijeti ovome zlu. Ako je pozitivan utisak teško pronaći u društveno-političkome kontekstu, makar možemo reći da su nam ove godine radost i nadu ulili oni koji to redovno rade – crnogorski sportisti. Svojim uspjesima oni konstantno pokazuju kakav potencijal zapravo ima ova zemlja.

AKTUELNO: Kako vidite poziciju FCJK na kraju 2023. godine?

ČIRGIĆ: Nadam se da će FCJK opstati u ovome zlom vremenu, da će kadrovski jačati i da će sopstvenim primjerom pokazivati koja je dužnost i obaveza intelektualaca i predstavnika akademske zajednice u vrijeme kad jednoj društvenoj zajednici prijeti totalna propast. Teško je prognozirati kakva će biti dalja sudbina FCJK. Nema sumnje da kleronacionalisti priželjkuju naš nestanak. Ali od njihovih destruktivnih želja jača je samo želja za opstanak i odbranu. Mi druge kuće nemamo. To naši dušmani znaju.

AKTUELNO: Da li očekujete neke pozitivne pomake na političkoj i društvenoj sceni u Crnoj Gori u 2023. godini? Vidite li izlaz iz destruktivnog ćorsokaka u koji je država zapala?

ČIRGIĆ: Kako se brani država i njene ustavom definisane vrijednosti pokazuje nam iz dana u dan premijer Kosova gdin Kurti. Suverenističke snage crnogorske moraju se voditi njegovim primjerom. Pogotovo što se čini da je situacija na Kosovu samo vještački stvorena magla iz Beograda kako bi se pažnja međunarodne javnosti skrenula s Crne Gore koja ropće u velikosrpskome zagrljaju. Nadam se da će se na političkoj pozornici u Crnoj Gori uskoro pojaviti neka nova snaga koja će se beskompromisno boriti za ono što je teškom mukom obnovljeno 2006. godine. Postojeće snage očito nijesu ni dovoljne ni dovoljno spremne da se uhvate u koštac sa stranim neprijateljima i njihovim domaćim saradnicima.

U.P.A.

Najnovije

Najčitanije

Povezano

Komentari

Subscribe
Notify of

15 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najpopularniji
Inline Feedbacks
Pregedaj sve
Tara
02.01.2023-11:44 11:44

G-dine Cirgicu..lijepo je pricati i jadikovati..dok CG..svakog dana..gubi vrijednost..Ova nova vlada..koja gazi Ustav CG..nemaju pravo da vladaju..to su najveci kriminalci…zato bi trebala cijela drzava CG da ustane..policija,,ne smije da bude na stranu antidrzavnika tudje drzave..jer ce biti jos veci kriminalci nego oni..Mi ne smijemo gledati ponizenje..mi se ne borimo..mi samo pricamo..sviramo..dok drzava propada..a oni rade sto rade..

Merlin
03.01.2023-12:44 12:44
Reply to  Tara

Gde ćeš većeg poniženja od toga da ovaj musliman izmišlja nova slova i bistri politiku..

Nikac
02.01.2023-17:29 17:29

Sve u tekstu potpisujem.
Naročito potvrdjujem da nam je potrebna beskompromisna ličnost poput Kurtija.
I dodajem brutalnost vlasti prema Cetinjanima poslije Belvedera je diktat da se otpor Crnogoraca slomi preko gluve sobe domaćih izdajnika.
“IMA NAS” je odgovor DA JE VJEČNA CRNA GORA.

Merlin
02.01.2023-18:34 18:34
Reply to  Nikac

Nikakve brutalnosti nije bilo, super ste prošli na Belvederu kada pogledaš kako EU i US policija reaguje…

Nikac
02.01.2023-23:16 23:16
Reply to  Merlin

Ne, pošto je odavno rečeno:
“Po tudjijem bubrezima mene ne boli:
Toliko da te podsjetim fukaro.

Merlin
03.01.2023-09:00 09:00
Reply to  Nikac

I trebalo je da vas boli kada ste divljali, blokirali put i nalagali gume. Biju da boli, a ne da ne boli. :)

Backovic E.
02.01.2023-18:32 18:32

MORA

Što to radiš sine?

Sanjam, majko. Sanjam, majko, kako pjevam,
a ti me pitaš, u mom snu: što to činiš, sinko?

O čemu, u snu, pjevaš, sine?

Pjevam, majko, kako sam imao kuću.
A sad nemam kuće. O tome pjevam, majko.

Kako sam, majko, imao glas, i jezik svoj imao.
A sad ni glasa, ni jezika nemam.

Glasom, koga nemam, u jeziku, koga nemam,
o kući, koju nemam, ja pjevam pjesmu majko.

A. Sidran

Ja postavih ovu pjesmu kao opomenu crnogorskome rodu!!! Napisana je pet godina prije srpske agresije na BiH!!

Poštovani
02.01.2023-19:10 19:10

Poštovani!
Ne nosi narod ime po drzavi, nego drzava nosi ime po narodu.

Rovca
02.01.2023-20:18 20:18

U nasa sela i na katune niko ne govori tim tkz crnogorskim jezikom ni vjernici ni ateisti. Taj fakultet je prospipara a kad ga i zavrse ta zalutala djeca nemaju gdje da rade van Crne gore bez volonterski u Lovćenac. Dok studiraju ali i kad ga završe govore i pišu srpski. Isto ko njini profesori.

I ja
02.01.2023-20:33 20:33

Nikac potpisujem svaki tvoj komentar a ti potpiši Adnanov.I ne samo ja nego će tvoje komentare potpisat i moje komsije ali i bliži i dalji rođaci iz države i dijaspore. Ali ti se ne javljas često a jači si no Adnan koji je čuven i na istoku i na zapadu i na sjeveru i na jugu.To ti svi zamjeramo a Adnanu oprastamo jer čoek proučavaa montenegristiku.

Novinar
02.01.2023-22:58 22:58

Bravo Čirgiću. Sve potpisujem. Tužno je šta doživje moja Crna Gora za koju sam žrtvovao sve što sam mogao

BataCucka
02.01.2023-23:08 23:08

Čuš ove narikače Rovačke!
Da nijeste pasali na ekavicu posrbice?

Backovic E.
02.01.2023-23:10 23:10

Ipak, nesto, mislim region ili geografski prostor morao je nekako biti nazivan, da bi narod koji tu zivi bio tim imenom identifikovan, da bi konsekventno tome jezik kojim govori taj narod bio imenovan imemenom naroda. Mislim da je jedino ova logicka konsekvencija ispravna!!

Backovic E.
03.01.2023-03:15 03:15

Upravo je srpski jezik jedan konstrukt. U toj CG, govoreci jezikom koji ih je majka naucila, maternjim, dakle crnogorskim , svi se savrseno razumiju. Ista je situacije i u BiH. Sto se srbije, ali i hrvatske tice to nije slucaj. Jezicka komunikacija ljudi iz vojvodine i srednje srbije ili sred. srbije i juzne srbije, maternjim jezikom, jezikom njihovih majki, gotovo pa nije moguca. Tako je i u hrvatskoj! Otocani i slavonci, zagorci i otocani, zagorci i slavonci, govoreci maternjim jezikom slabo da bi se sporazumjeli. Tzv. standardni srpski jezik standardizovan je preuzimanjem jezickog standarda iz zapadne hercegovine, dakle iz BiH.… Pročitaj više »

Merlin
03.01.2023-12:40 12:40

Krik i lelek montenigerskog Vuka Karadžića ! :)