Ponedjeljak, 29 Aprila, 2024
Rubrika:

Ozon: Građani Nikšića prepoznaju prostor za korupciju u susret formiranju Centra za upravljanje otpadom

Rezultati analize ankete, prema njegovim riječima, ukazuju na neinformisanost o javnim raspravama, kao i nedovljno vrijeme da se građani/ke upoznaju sa predlozima obimne predmetne dokumentacije, obesmišljava suštinu javnog dijaloga, kao i kvalitet krajnjeg ishoda.

Ekološki pokret ,,Ozon“ uradio je predlog politike za sprečavanje korupcije u procesu uspostavljanja Centra za upravljanje otpadom koji sadrži analizu postojeće situacije kao i kratkoročne, srednjoročne u dugoročne preporuke za nadležne institucije.

“U prvoj fazi kreiranja ovog, po nama veoma važnog dokumenta, sprovedeno je online anketiranje građana, što je bio preduslov sagledavanja relevantnih činjenica, kako bismo utvrdili koliko su stručna i zainteresovana javnost upoznate sa aktulenim predlozima državnog plana upravljanja otpadom, izradom lokalnog plana, izborom lokacije za Centar, ponudom tehnolologija, zainteresovanošću investitora , transparentnosti dosadašnjeg procesa i spremnosti da se aktivno uključe u donošenje najboljih odluka u cilju uspostavljanja ekološki i ekonomski održivog rješenja”, navodi se u saopštenju pokreta “Ozon” koje potpisuje direktor Aleksandar Perović.

Rezultati analize ankete, prema njegovim riječima, ukazuju na neinformisanost o javnim raspravama, kao i nedovljno vrijeme da se građani/ke upoznaju sa predlozima obimne predmetne dokumentacije, obesmišljava suštinu javnog dijaloga, kao i kvalitet krajnjeg ishoda.

“Čak i građani/ke i ogranizacije civilnog društva koje daju komentare, najčešće nemaju povratne informacije kroz zapisnik sa javnih rasprava, čime se onemogućavaju komentari i sugestije. Dodatna otežavajuća okolnost je vrijeme održavanja javnih rasprava, koje su u toku radnog vremena čime se onemogućava prisustvo zainteresovane javnosti”, dodao je Perović.

Navodi da građani/ke se sa predlozima teholoških rješenja informišu ,,površno“ preko medija.

“Što obzirom na kompleksnost tematike može izazvati kontraproduktivne utiske. Nije isto kada se np. prerada otpada u energiju prezentuje kao spalionica ili energana i samim tim unaprijed utiče na utisak javnosti. Nepovoljan investicioni ambijent u Crnoj Gori, kao i dosadašnja iskustva javnosti sa investicijama velikih infrastrukturnih projekata koji se tiču životne sredine, prije svega postrojenjima za prečišćavanje otpadnih voda, sanitarnim deponijama, utiču na stav građana/ki Nikšića da je korupcija pristutna u toku izbora tehnoloških riješenja i investitora”, dodao je Perović.

Vođeni iskustvom 20-to godišnjeg funkcionisanja neuređenog gradskom smetlišta ,,Mislov do“ za koji lokalna samouprava plaća zakup na mjesečnom nivou, a koja neispunjava zakonske uslove za privremeno skladištenje komunalnog otpada, polovina građana/ki Nikšića prepoznaju prostor za koruptivne aktivnosti, ukazuje Perović.

Ipak, kako ističe, javnost ne prepoznaje obavezu postojanja prostorno planske osnove u industrijskoj zoni, kao ni činjenicu da se neće odlagati otpad kao na deponiji, već reciklirati i prerađivati.

“Građani/ke Nikšiće dominatno ne vjeruju u institucije ni u uticaj na konačne odluke. Takođe, ne vjeruju da se sa svim bitnim informacijama upoznaju pravovremeno i kvalitetno, čime im se onemogućava kvalitetno učešće u javnom dijalogu. Da bi dali konkretan doprinos prevenciji koruptivnih radnji kroz predlog politike definisali smo sledeće preporuke”, konstatuje Perović.

Kratkoročne preporuke

U pripremama javne rasprave koje se tiču Lokalnog plana upravljanja otpadom lokalna samouprava treba uključiti zainteresovane mjesne zajednice, organizacije civilnog društva, omogućiti online prenose isre na lokalnom javnom servisu RTVNK, jedna je od preporuka koju je predstavio Perović.

“Lokalna samouprava, tj resorni sekretarijat za komunalne poslove i saobraćaj treba da nakon definisanja datuma, prije objavljivanja javne rasprave,koja traje 15 dana, kontaktirati zainteresovanu javnost kako bi se unaprijed stvorio pozitivan ambijent za javni dijalog Prezentacije potencijalnih tehnoloških rješenja učiniti vidljivim kroz lokalni medijski servis RTVNK, putem zvanične internet stranice i društvenih mreža Opštine Nikšić, lokalnih portala i proaktivnim pristupom ka građanima putem javnih tribina koje bi se organizovale u sali Skupštine Opštine Nikšić”, naveo je on.

Navodi da u okviru zvaničnoj sajta Opštine Nikšić (niksic.me) uspostaviti posebnu liniju za prijavu sumnje na korupciju, koju će koordinirati međusektorski tim lokalne samouprave, inspekcijskih organa, osnovnog državnog tužilaštva i organizacija civilnog društva.

“Redovnim saopštenjima za javnost od strane lokalne samouprave infomrisati građane/ke o svim detaljima vezanim za izradu potrebnih studija, izvorima finansiranja, izboru lokacije, usklađenosti sa perostorno planskom dokumentacijom, aktivnostima koje se sprovode i komunikaciji sa Vladom Crne Gore”, još jedna je od preporuka.

Kao optimalan model komunikacije lokalne samouprave sa javnosti Perović prepoznaje uspostavljanje online servisa koji bi omogućio građanima da se redovno informišu sa aktuelnostima, dobiju povratne informacije i mogućnost prijave eventualnih koruptivinih radnji.

“Takav online servis , imajući u vidu kompleksnost problematike, naročito u izboru tehnološkog rješenja za preradu otpada koji se ne reciklira, podrazumija i kontinuiranu medijsku promociju kako u konteksu edukacije građana/ki za njegovo korišćenje, tako i kroz predstavljanje ostvarenih interakcija i analizom njegove efikasnosti”, ukazao je.

Srednjoročne preporuke

Lokalna samouprava kao nosilac procesa pripreme za uspostavljanje Centra za upravljanje otpadom mora naprijediti saradnju sa Mjesnim zajednicama, organizacijama civilnog društva, Univerzitetom Crne Gore, medijima, naveo je Perović.

Proaktivnim pristupom, potrebno je kaže, povećati interesovanje zainteresovane javnosti organizacijom namjenskih sastanaka i obilascima terena.

“U ovom djelu veoma je bitna saradnja sa civilnim sektorom koji ima značajan medijski prostor i koji može doprinijeti širenju informacija i učestvovati u edukativnim aktivnostima. Što je moguće prije krenuti u organizacioni redizajn, tj sistematizaciju Komunalnog Nikšić u okviru kojeg će funkcionisati Centar za upravljanje otpadom. To znači i pripremiti uslove za radna mjesta, shodno potrebama i stručnim referencama, kako bi se izbjegao prostor koruptivnih radnji, partijskog zapošljavanja i drugih zloupotreba”, dodao je Perović.

Dugoročne preporuke

Lokalna samouprava treba pripremiti i uspostaviti Savjet Centra za upravljanje otpadom koji će imati savjetodavnu ulogu i gdje će biti zastupljeni i predstavnici Univerziteta Crne Gore, fakulteta koji imaju predmete vezane za upravljanje otpadom i organizacija civilnog društva koje se bave ovom tematikom, kazao je Perović.

“Kako se radi o ozbiljnom procesu lokalna samouprava treba angažovati nezavinu konsultanstku kuću da uradi studiju procjene rizika cijelog procesa uspostavljanja Centra za upravljanje otpadom, kako bi se na najmanju moguću mjeru svele komplikacije koje se mogu preduprijediti”, kazao je Perović.

Najnovije

Najčitanije

Povezano

Komentari

Subscribe
Notify of

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregedaj sve