Nedjelja, 28 Aprila, 2024
Rubrika:

Nastavom o temama ratne prošlosti suzbijati radikalizam i ekstremizam među mladima

CGO podsjeća da, iako su lekcije o periodu 1991-2001 zastupljene u našem obrazovnom sistemu već duže od deceniju, istraživanja sprovedena kod svršenih srednjoškolaca, ali i nastavnika/ca, ukazuju da se o ovim temama ili ne predaje ili da se predaju samo osnovne informacije

Centar za građansko obrazovanje (CGO) danas je uputio Ministarstvu prosvjete Inicijativu za unaprijeđenje nastavnog procesa koji se odnosi na savremenu nacionalnu i regionalnu istoriju sa osvrtom na osjetljive, kontroverzne ili nedovoljno istražene i zastupljene teme predlažući i da se u tu nastavu uključe nastavna pomagala koja je CGO razvio kroz nekoliko svojih projekata.

“Ta pomagala se odnose na 25 video lekcija za nastavu istorije i društvenu grupu predmeta, dostupnih na crnogorskom i albanskom jeziku, koje je CGO razvio u okviru projekta “Nastava istorije tokom COVID 19 pandemije – jednak pristup za sve”, podržanog od strane Ministarstva vanjskih poslova SR Njemačke, posredstvom Njemačke ambasade u Crnoj Gori, kao i na publikaciju „Nastava kontroverzne istorije za odgovorno obrazovanje – 15 radionica”, koja je urađena u okviru Regionalnog projekta o ratnim zločinima (RWC) koji implementira Program Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) uz podršku Vlade Ujedinjenog Kraljevstva”, kazala je Tamara Milaš, koordinatorka programa Ljudska prava u ovoj NVO.

CGO podsjeća da, iako su lekcije o periodu 1991-2001 zastupljene u našem obrazovnom sistemu već duže od deceniju, istraživanja sprovedena kod svršenih srednjoškolaca, ali i nastavnika/ca, ukazuju da se o ovim temama ili ne predaje ili da se predaju samo osnovne informacije.

“To je bila motivacija CGO-u da pristupi kreiranju pristupačnih nastavnih alatki koje bi mogle više angažovati nastavnike/ce da se bave ovim temama, ali i da podnese ovu inicijativu resorsnom Ministarstvu. Ovi nastavni materijali su razvijeni sa profesorima/kama istorije i društvene grupe predmeta a kako bi se njima omogućio lakši pristup predavanju ovim temama, a učenicima/ama lakši pristup naučno utvrđenim i metodološki usklađenim informacijama”, ističe Milaš.

CGO vjeruje da se samo kroz kritičko sagledavanje kontroverznih i osjetljivih tema iz naše prošlosti, pored znanja, mogu razvijati analitičke sposobnosti kod učenika.

“Produkciju ovih materijala pratile su i konsultacije sa nastavnim kadrom, kao i obuke koje su rezultirale njihovom konačnom verzijom, ali i osnaženim kadrom za njihovo predavanje”, navodi Milaš.

CGO u kontinuitetu ukazuje na nedostatnosti obrazovnog sistema kad je riječ o obrazovanju koji se odnosi na teme savremene regionalne i nacionalne istorije.

“Jedna od posljedica je i talas nenaučnog revizionističkog sagledavanja događaja koji se vežu za period 90ih godina prošlog vijeka, i to kroz vaninstitucionalne izvora znanja, a u koje spadaju porodica, mediji, vjerske organizacije, socijalne mreže, itd. Nove generacije koje prolaze kroz crnogorski obrazovni sistem nemaju, na što ukazuju brojni primjeri, oformljenu realnu sliku o svemu što se dešavalo 90ih godina prošlog vijeka, a uz snaženje mehanizama manipulacije i dezinformacija, ovo doprinosi i radikalizmu i ekstremizmu kod mladih ljudi, ali i šire zajednice”, kazala je Milaš.

Tako, dodaje ona, posljednjih godina svjedočimo i nemilim događajima u pojedinim crnogorskim opštinama, čiji su akteri upravo mladi ljudi, a koje karakterišu nacionalistički izrazi i izlivi mržnje prema drugačijima, devastacija kulturno-istorijskih dobara, zatim govoru mržnje zbog političkih i ideoloških razlika, itd.

“Ovo je i jedna od posljedica sistemskog zaborava i izostanka izgradnje kulture mira, uz jačanje radikalizma i ekstremizma, a što je uznemiravajuće i zahtijeva ozbiljan i sistemski odgovor institucija, počev od obrazovnog sistema. Stoga, ignorisanje ili neadekvatno obrađivanje ovih tema u obrazovnom sistemu prijeti da ojača kontroverze za građane i građanke Crne Gore, a samim tim i da dođe do šireg osporavanja građanskog i evropskog koncepta Crne Gore”, ističe Milaš.

CGO vjeruje da predložena Inicijativa doprinosi jačanju uloge obrazovnog sistema i promociji kulture ljudskih prava i dijaloga, zasnovanih na demokratskim vrijednostima čiji je neizostavni dio i adekvatno suočavanje sa prošlošću., Dodatno, ukoliko bi bila sprovedena, CGO cijeni da ova Inicijativa unosi i niz preventivnih mehanizama protiv radikalnih uvjerenja i pojave nasilnog ekstremizma, adresirajući mlade kroz modernije i njima prijemčivije oblike obrazovanja, fokusiraju se na razvoj znanja i sposobnosti kod učenika/ca svih uzrasta uz podsticaj za samozaključivanje bez predrasuda ili emocija.

Najnovije

Najčitanije

Povezano

Komentari

Subscribe
Notify of

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregedaj sve