Ministar finansija i socijalnog staranja Milojko Spajić će morati da pruži odgovor Skupštini Crne Gore zašto Odluku o privremenom finansiranju javnost čita u objavama ministra na društvenim mrežama umjestio u Službenom listu, što bi bio jedini zakonski put, saopštio je poslanik DPS-a u Skupštini Crne Gore Predrag Sekulić.
Sekulović podsjeća da su opozicione partije, ali i nadležni državni organi, prije svih Državna revizorska institucija u čijoj je to nadležnosti, u više navrata upozoravali Vladu Crne Gore i Ministarstvo finansija i socijalnog staranja da će u slučaju da ne predlože Zakon o budžetu do kraja 2020, za narednu godinu, imati problem sa finansiranjem državne uprave.
”Međutim, oni se nijesu obazirali na ta upozorenja, smatrajući vjerovatno da ih Ustav i zakoni države Crne Gore ne obavezuju. Na taj način su sebe doveli u veoma neobičnu pravnu situaciju. Istini za volju, kršenje zakona uz netransparentnost je nešto što od početka karakteriše vladu prof. Krivokapića, ali, u konkretnom slučaju, ne mogu da kažu da nijesu bili upozoreni”, kaže Sekulić.
Tačno je da Ministarstvo finansija, shodno članu 37 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, ako se godišnji Zakon o budžetu ne donese do 31. decembra tekuće godine za narednu fiskalnu godinu, potrošačkim jedinicama odobrava sredstva od 1/12 stvarnih izdataka u prethodnoj fiskalnoj godini.
”Ali, pri tom ne treba zaboraviti, da se shodno ovom članu Zakona, odobrenje sredstava vrši potrošačkim jedinicama koje su utvrđene godišnjim Zakonom o budžetu (odnosno rebalansom), usvojenim od strane Skupštine Crne Gore, za prethodnu godinu”, naveo je Sekulić.
Sekulić podsjeća da Zakon o budžetu i fiskalnoj odgovornosti, u članu 34 utvrđuje da budžet sadrži izdatke potrošačkih jedinica po organizacionoj, funkcionalnoj, ekonomskoj, programskoj i projektnoj klasifikaciji i shodno tome privremeno finansiranje moguće je samo kod zakonom utvrđenih potrošačkih jedinica.
”Kako sedam od ukupno 12 ministarstava prošlogodišnji budžet uopšte i ne prepoznaje, a u međuvremenu nije usvojen rebalans budžeta koji bi uvažio činjenicu da i ta ministarstva postoje, privremeno finansiranje ne može da se odnosi na njih”, ističe Sekulić.
Prema njegovim riječima, u pokušaju da legalizuje svoje postupke, Ministarstvo finansija ulazi u direktno kršenje Ustava, donošenjem Rješenja po pojedinačnim stavkama potrošačkih jedinica, koje je zbog retroaktivnosti u direktnoj suprotnosti sa članom 147 Ustava.
”Na ovaj način, Vlada je, kršeći i Zakon o budžetu i Ustav Crne Gore, pokušala da bez saglasnosti Skupštine Crne Gore u čijoj je to nadležnosti, donese svoj budžet za januar?!”, kazao je on.
Umjesto da Odluku o privremenom finansiranju čitamo u Službenom listu, što bi bio jedini zakonski put, javnost se, kako kaže, zabavlja objavama ministra na društvenim mrežama.
”Uz uobičajeno pitanje, zbog čega se Vlada Crne Gore opredijelila za tajnost i kršenje zakona, pitamo ministra finansija – da li se na nezakonito ponašanje učio na Vol stritu, i da li bi u Goldman Saksu mogao da radi mimo zakona i propisa ili je to moguće jedino u Vladi Crne Gore?!”, navodi se u saopštenju.
On dodaje da će ministar finansija i socijalnog staranja odgovor morati da pruži u Skupštini Crne Gore.
”Ukoliko nova parlamentarna većina ne odluči da ubuduće raspravu u Parlamentu zamijeni twitter objavama”, zaključuje Sekulić.