Unesko je upozorio danas da u svijetu 20 odsto više đaka 2020. godine nije steklo osnovna znanja čitanja očekivana za njihov uzrast zbog djelimičnog zatvaranja škola tokom pandemije kovida 19.
„Broj djece sa teškoćama u čitanju veći je za 100 miliona, i dostigao je 584 miliona prošle godine, što je povećanje od više od 20 odsto koje je poništilo napredak ostvaren tokom posljednje dvije decenije“, piše u detaljnom izveštaju te UN organizacije za obrazovanje, nauku i kulturu, u kome se navodi da se radi o „generacijskoj katastrofi“.
Taj ključni indikator svake godine mjeri sposobnost čitanja djece u drugom i trećem razredu osnovne škole, što su osnovna znanja koja ako nisu solidna mogu dugoročno da koče obrazovanje učenika.
Unesko strahuje da će usljediti decenija poremećaja zbog korona krize i poziva da se preduzmu vanredni napori kao što je uvodjenje kurseva i strategija za nadoknadjivanje ovog zaostatka.
„Obrazovanje treba da bude prioritet u preduzetim mjerama prema zdravstvenoj krizi i u planovima oporavka“, rekla je za Frans pres generalna direktorka Uneska Odre Azule.
„Medjunarodna saradnja treba da se mobiliše da se poštuje osnovno pravo na obrazovanje i osigura kontinuitet učenja“, rekla je ona uoči medjunarodnog sastanka ministara obrazovanja u ponedeljak.
U izvjještaju se navodi da je 65 odsto vlada zemalja sa slabim prihodima smanjilo finansiranje obrazovanja, u odnosu na 35 odsto u zemljama sa visokim prihodima.
„Gubici u učenju“ će tako biti najveći u Latinskoj Americi i Karibima, i u centralnoj i južnoj Aziji.
Škole su potpuno zatvorene u tridesetak zemalja među kojima su Meksiko, Madjarska i Saudijska Arabija.
Većina zemlja je izabrala djelimičnao otvaranja pod odredjenim uslovima, kao SAD gdje bijesni roditelji organizuju demonstracije od početka godine.
Školske ustanove su potpuno otvorene u oko polovine zemalja na svetu (107), najvećim dijelom u Africi, Aziji i Evropi.