Rusija koristi dobro razvijenu onlajn operaciju koja uključuje jedan broj vebsajtova preko kojih djeluje da izazove konfuziju u vezi sa koronavirusom, šireći teorije zavjere i dezinformacije, navodi američki Stejt department u izvještaju.

Foto: NICHOLAS KAMM / AFP

Ovakav nalaz objavljen u srijedu rijedak je za administraciju predsjednika Donalda Trampa koja je oprezna u optuživanju Kremlja za kampanje dezinformacija, posebno oko američkih izbora, navodi agencija AP.

Stejt department je u izvještaju iznio detalje o ciklusu dezinformacija koji podržava Rusija i kojim se onlajn šire lažne informacije preko mreže portala. Napori Kremlja u posljednje vrijeme najviše su usmjereni na teorije zavjere oko pandemije, pokazuje izvještaj.

“Rusija igra značajnu ulogu u kreiranju i širenju dezinformacija i propagande oko mnogih tema”, rekla je Lea Gabrijel, šefica Centra za globalno angažovanje u Stejt departmentu.

Stejt department je naveo više od šest vebsajtova koji služe kao posrednici za Rusiju, koji su širili niz teorija zavjere oko pandemije preko društvenih mreža, teme o kojima se žustro raspravljalo na platformama kao što su Fejsbuk, Tviter i Instagram.

Te onlajn medijske kuće izgleda kao da su nezavisne od ruske vlade ali u stvarnosti služe kao “sredstvo povezivanja” između Kremlja i medija koje finansira ruska država koji često promovišu iste dezinformacije svojim kanalima, rekla je Gabrijel.

“Zato su efikasne. Teško je za prosječnu osobu koja gleda onlajn kad vidi ove sajtove da prepozna povezanost sa Rusijom”, rekla je Gabrijel.

Iz Rusije poruke da se radi o “fobiji” Amerike

Rusija stalno demantuje američke tvrdnje da je iza onlajn kampanja dezinformacija, još prošle nedjelje je za slične tvrdnje rečeno da je to “uporna fobija”.

Portali koje je Stejt department identifikovao promovisali su teorije zavjere koje tvrde da je kovid-19 stvoren u laboratoriji kao biološko oružje, da Bil Gejts planira da upotrijebi pandemiju kao izgovor da ubaci mikročip u ljude i da su planovi za vakcinu za koronavirus samo način da farmaceutske kompanije zarade.

Ne pružaju se nikakvi dokazi iza tih tvrdnji.

“Rusija ima dugu istoriju širenja dezinformacija oko zdravstvenih i naučnih pitanja. Ruski ekosistem dezinformacija koristi strah i konfuziju”, rekla je Gabrijel.

Izvještaj Stejt departmenta je ustanovio da neke od tih portala, dok im raste broj pratilaca na Fejsbuku i Tviteru umanjuju kolike su im veze sa ruskom obaveštajnom službom ili skrivaju finansiranje od Kremlja.

Jedan od sajtova, Global riserč (Global Research) sa sjedištem u Kanadi je sakupio gotovo 300.000 pratilaca preko Fejsbuka.

Vebsajt redovno objavljuje članke od izmišljenih likova koje je kreirala ruska vojna obavještajna služba GRU.

Naslov na jednom nedavnom članku ukazuje da je koronavirus potekao iz SAD, i taj članak je jedan kineski portparol prenio preko Tvitera dok Tviter nije skinuo tu poruku.

Drugi vebsajt NewsFront sebe predstavlja kao “alternativni” izvor vijesti za zapadne korisnike, uprkos izvještajima da ga finansira Kremlj i da je registrovan kod ruske vlade, navodi se u izvještaju Stejt departmenta.

Fejsbuk je uklonio desetine naloga i stranica povezanih sa tim vebsajtom u aprilu zbog netačnosti.

Većina drugih vebsajtova su marginalni, sa malim brojem pratilaca i člancima koji govore o teorijama zavjera o koronavirusu koje samo dijele desetine ljudi, navodi Stejt department.

Pored dokaza da je Rusija pokrenula operaciju dezinformacija na društvenim mrežama tokom predsjedničkih ibzora 2016. godne, u izvještaju Stejt departmenta se ne ispituje kako Rusija, ako uopšte to radi, pokreće još jednu kampanju onlajn da utiče na izbore ove godine, navodi agencija AP.

guest
0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregedaj sve