Srijeda, 25 Maja, 2022
Rubrika:

Institut alternativa: Planiranje nabavki nije išlo po planu

Kako ističu, da se nabavke planiraju neadekvatno pokazuje i to što na kraju godine opštine i ministarstva imaju milionska odstupanja u planiranim i utrošenim sredstvima za javne nabavke.

Planiranje javnih nabavki u praksi je obesmišljeno, naročito na lokalnom nivou, višestrukim i neobrazloženim izmjenama planova javnih nabavki, koje za posljedicu imaju da se utroši tek nešto više polovine planiranih izdataka za ove namjene na godišnjem nivou, saopšteno je iz Instituta alternativa.

“Veliki broj naručilaca čeka Zakon o budžetu kako bi mogli planirati nabavke za tekuću godinu i ispuniti svoje zakonske obaveze u tom pogledu, budući da je Ministarstvo finansija i socijalnog staranja sugerisalo planiranje samo onih nabavki koje su neophodne za nesmetano funkcionisanje ovih naručilaca. Međutim, planiranje nabavki nije išlo glatko ni prethodnih godina kada se sa usvajanjem budžeta nije kasnilo”, navode.

Kako ističu, da se nabavke planiraju neadekvatno pokazuje i to što na kraju godine opštine i ministarstva imaju milionska odstupanja u planiranim i utrošenim sredstvima za javne nabavke.

“U 2019. godini, opštine nijesu utrošile otprilike 40 odsto planiranih iznosa za javne nabavke (utrošeno je oko 48 miliona od planiranih 81.7 miliona eura). Posebno se ističe Opština Ulcinj koja nije realizovala budžet za nabavke u iznosu od 93% (utrošeno je oko 355 hiljada eura od planiranih 5.5 miliona eura). Nju slijedi Prijestonica Cetinje za svega 29% realizovanog budžeta za nabavke (od planiranih skoro 8 miliona realizovano je svega 2.2 miliona eura). Opština Budva nije potrošila više od polovine planiranih sredstava, odnosno skoro 54% (od planiranih 12.2 miliona eura, Budva je za nabavke potrošila oko 5.6 miliona eura)”, rekli su oni.

Iz Instituta alternativa ističu da u 2019. godini, ministarstva u ukupnom iznosu nijesu realizovala 7.2% planiranih sredstava za javne nabavke (od planiranih preko 60 miliona, utrošeno je više od 55.5 miliona eura).

“Međutim, gledajući pojedinačno po ministarstvima, ova razlika je izraženija. Za primjer imamo Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) koje je „probilo“ planirani budžet za nabavke za oko 36% (planirano je 22 miliona, a utrošeno je više od 30 miliona eura). Sa druge strane, Ministarstvo rada i socijalnog staranja je potrošilo malo preko 40% planiranog budžeta (od planiranih skoro 7.4 miliona, utrošeno je oko 3 miliona eura). Ministarstvo odbrane nije realizovalo oko 30% planiranog budžeta za nabavke (planiran iznos u vrijednosti oko 13.5 miliona, a utrošeno nešto manje od 9.5 miliona eura)”, saopštili su.

Podaci o ukupnoj razlici na nivou svih naručilaca nijesu javno dostupni, i dodaju, da je stoga nemoguće ostvariti uvid u opseg problema lošeg planiranja javnih nabavki u Crnoj Gori.

“Izvještaji o javnim nabavkama daju uporedni pregled planiranih i realizovanih sredstava za samo neke kategorije naručilaca (ministarstva, opštine, u posljednjem izvještaju i uprave), a u jednom broju izvještaja nije bilo nikakvih informacija, pa je samim tim nemoguće pratiti trend po godinama”.

Kako podsjećaju, za sprovođenje postupka javne nabavke, neophodno je da ona bude predviđena Planom javnih nabavki koji mora pripremiti svaki naručilac i da su za nju obezbijeđena finansijska sredstva.

“Prijestonica Cetinje je Plan javnih nabavki za prošlu godinu mijenjala čak 18 puta. Osim pokazatelja lošeg planiranja javnih nabavki, ovaj slučaj ilustruje i loše uređene procedure planiranja javnih nabavki: zakon omogućava da se ovi planovi mijenjaju unedogled i bez obrazloženja. Cetinje, iako najdrastičniji primjer, zato nije izuzetak, već gotovo sve institucije i opštine višestruko tokom godine mijenjaju svoje planove javnih nabavki”, navode u saopštenju.

Prema njihovim riječima, u prosjeku 24 analizirane opštine su mijenjale planove javnih nabavki sedam puta godišnje, i dodaju da su uz Cetinje, to najčešće radile opštine Žabljak (12 puta), opštine Berane, Pljevlja i Petnjica (11 puta), a najređe Budva, Andrijevica, Mojkovac i Herceg Novi (tri puta).

“Ministarstva, njih 17, su rjeđe mijenjala planove u odnosu na opštine, i to u prosjeku 3.8 puta tokom 2020. godine, a planove je najčešće mijenjalo Ministarstvo pravde (devet puta). Osim učestalosti, indikator lošeg planiranja je i period u kojem su usvajane izmjene planova – skoro trećina opština je promijenila svoje “planove” krajem 2020. godine, dok su izmjene u novembru imali samo Ministarstvo finansija i Ministarstvo pravde. Po jedna od ukupnog broja izmjena svake opštine i ministarstva odnosila se na obavezno usklađivanje planova javnih nabavki sa novim Zakonom o javnim nabavkama i procedurama koje on predviđa”, zaključili su iz Instituta alternativa.

Najnovije

Spreman za Ligu nacija, gol i asistencija Nikole Krstovića

Nikola Krstović je u odličnoj formi u finišu sezone. Naš napadač vodio je Dunajsku stredu do pobjede u polufinalu baraža za Ligu konferencije. Krstović i drugovi...

Apple će morati da pređe na USB C, što ne mora da bude loša...

Od kada je Apple 2018. godine usvojio USB C standard za svoje iPad Pro mobilne uređaje, govori se o tome kada će isti standard...

Abazović: Pred nama je teška godina, Vučić ima volje da odnose sa CG digne...

Crnogorski premijer Dritan Abazović poručio je nakon sastanka sa predsjednikom Srbije Aleksandrom Vučićem da mu je drago što se sreo sa njim. "Odnosi sa Srbijom...

Grupa građana Cetinja: Proslava 21. maja se s Lovćena seli u trinaestojulski Nikšić

Grupa građana Cetinja saopštili su da će se priključiti proslavi 13. jula, Dana državnosti u Nikšiću. “Radujemo se najavljenoj proslavi 13. jula u Nikšiću, slobodarskome...

Dojave o bombama u osnovnim školama širom Sarajeva, policija na terenu

Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo u jutarnjim satima dobilo je informacije o tome kako su u osnovnim školama u nekoliko sarajevskih opština postavljene bombe. Kako...

Najčitanije

Povezano

Institut alternativa: Prava i interesi žrtava kriminala da budu u centru svih postupanja nadležnih organa

Crnoj Gori nedostaje sistematičan pristup zaštite žrtava kriminala, pri čemu ne smijemo kriviti pojedine karike iz sistema već je potrebno da stvorimo sistem u...

Da li se zadužujemo zbog programa Evropa sad

Vlada treba da saopšti da li je zaduženje od 500 miliona neophodno da bi se sproveo program Evropa Sad, smatra Marko Sošić iz Instituta...

IA: Neophodni odlučniji koraci u reformi javne uprave

Postoji veliki raskorak između onoga što su prepoznati problemi politizacije i neprimjerenih uticaja na zapošljavanje u javnoj upravi i izostanka prioriteta i aktivnosti u...

Institut alternativa: Vlada da odgovori zašto je prestao mandat ranijoj Komisiji za žalbe

Razrješenjem Komisije za žalbe, bez javno dostupnog obrazloženja, državni i lokalni službenici i kandidati za posao ostali su bez važnog mehanizma zaštite prava. U...

Komentari

0 Komentara
Inline Feedbacks
Pregedaj sve