Rukovodstvo Studentskog parlamenta Univerziteta Crne Gore (SPUCG) danas je, u pratnji studenata, Ministarstvu prosvjete, nauke i inovacija Crne Gore zvanično predalo peticiju kojom zahtijevaju urgentno rješavanje statusa studenata dvogodišnjih master studija upisanih po modelu studija 3+2+3.
Kako je saopšteno iz Studentskog parlamenta, ova inicijativa pokrenuta je nakon što status ovih studenata, uprkos kontinuiranom zalaganju SPUCG, kako kroz Radnu grupu za izradu nacrta Zakona, tako i kroz druge vidove uticaja i komunikacije, nije jasno definisan u prelaznim i završnim odredbama Nacrta Zakona o visokom obrazovanju – čime nije ispravljena nepravda koja je nanesena svim generacijama studenata upisanih po ovom modelu studija
“Peticijom, koja je dobila široku podršku studenata, zahtijeva se predviđanje tzv. prelaznog rješenja za sve studente upisane po ovom modelu studija, počev od studijske 2017/18. godine do danas”, navodi se u saopštenju.
Peticiju je potpisalo nesto više od 3700 studenata, što predstavlja respektabilan broj, budući da studentska populacija Univerziteta Crne Gore broji oko 16 hiljada studenata.
“Naime, cilj peticije je predviđanje mogućnosti, da se studentima koji su uspješno završili prvu godinu master studija, položili sve planom i programom predviđene ispite ECTS kredita, omogući izdavanje diplome ili uvjerenja kojim bi mogli dokazati da su kumulativno stekli 240 ECTS, odnosno kvalifikaciju obrazovanja u nivou VII-1 prema nacionalnom okviru kvalifikacija – čime bi im se omogućilo da mogu biti konkurentni na tržištu rada, te polagati stručne ispite za zakonom regulisane profesije iz Studentskog parlamenta UCG”, dodaju u saopštenju.
Rukovodstvo Studentskog parlamenta Univerziteta Crne Gore naglašava da je potrebno pronaći adekvatno rješenje za ove studente, koji su se u nezavidnom položaju našli isključivo zbog nekompatibilnosti aktuelnog modela studija sa tržištem rada.
“Treba konstatovati kako bi upis dvogodišnjih master studija trebao da bude rezultat želje za akademskim napretkom i usavršavanjem, te težnje da se da doprinos nauci kroz odgovarajuću master tezu. Master rad, po svom karakteru, predstavlja ozbiljan naučno-istraživački rad, pa kao takav zahtijeva i kompleksniji metodološki aparat, što dalje iziskuje i vrijeme za sprovođenje istraživanja, analizu rezultata i povezivanje teorijskog okvira sa istraživačkim dijelom – a sve uz poštovanje veoma visokih standarda u ovoj oblasti. Međutim, za studente po modelu studija 3+2+3 upis master studija u najvećem broju slučajeva nije bio rezultat prethodno pomenute težnje za akademskim napretkom i usavršavanjem, želje za doprinosom nauci – već puke potrebe, kako bi bili konkurentni na tržištu rada i kako bi osigurali sopstvenu egzistenciju”, navodi se u saopštenju.
Kako ističu, postupanjem po našem prijedlogu bi se obezbijedila pravna sigurnost za studente koji studiraju po aktuelnom modelu studija, te bi se ispravila nepravda kojoj svjedoči ukupno 9 generacija studenata, od čega 5 na dvogodišnjim master studijama.
“Apelujemo na Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija da ozbiljno i odgovorno, uvažavajući izloženu argumentaciju, razmotri naš zahtjev i formuliše odgovarajuće rješenje – isključivo u najboljem interesu studenata. Hiljade studenata Univerziteta Crne Gore očekuju ispravljanje ove nepravde – te priznavanje i prepoznavanje njihovih akademskih rezultata, uz poštovanje principa pravednosti, pravičnosti i ravnopravnosti”, dodaju u saopštenju.
Predaji peticije prisustvovali su i studenti koji su podržali ovu inicijativu, čime je još jednom potvrđena snažna volja i spremnost studentske populacije da se bori za svoja prava.
“Studentski parlament Univerziteta Crne Gore nastaviće da se zalaže za zaštitu interesa studenata, unapređenje njihovog položaja, studentskog standard i sveukupno – kvaliteta visokog obrazovanja u Crnoj Gori, kroz konstruktivan dijalog sa nadležnim institucijama”, zaključuju u saopštenju.